شیمی کَده

آموزش شیمی و علوم

شیمی کَده

آموزش شیمی و علوم

شیمی کَده

تمام مطالب این وب تقدیم به روح آسمانی پدرم که یادش پرچم صلحیست به وقت شورش دلتنگی...

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۰۱
مرداد
۹۴

سلام

با توجه به این روزها و بازار داغ انتخاب رشته دوستان کنکوری لازم دونستم یک سری اطلاعات راجع به رشته ای که خودم در اون فارغ التحصیل شدم منتشر کنم.

شیمی در گرایش کارشناسی دارای دو گرایش محض و کاربردی می باشدکه در هر دو گرایش دانشجویان ملزم به گذراندن 133 واحد هستند که بعضا در برخی دانشگاه ها ممکن است تعداد واحد ها یک الی دو واحد متغیر باشد، از این 133 واحد 23 واحد دروس عمومی(شامل معارف ، تربیت بدنی ، فارسی و زبان عمومی) ، 26 واحد دروس پایه(شامل ریاضی عمومی1و2 ، فیزیک پایه 1و2 به همراه آزمایشگاه های آنها ، مبانی کامپیوتر ، معادلات دیفرانسیل ، شیمی عمومی 1و2 به همراه آزمایشگاه های آنها) ، 15 واحد دروس تخصصی (دروس گرایش محض شامل شیمی آلی فلزی ، شیمی فیزیک آلی ، مبانی شیمی کوانتوم ، اصول صنایع شیمیایی و طیف سنجی مولکولی ؛ دروس گرایش کاربردی شامل شیمی خوردگی فلرات ، اصول محاسبات ، اصول تصفیه و آزمایشگاه آن ، صنعتی 1و2 و آزمایشگاه شیمی صنعتی1)  ، 56 واحد الزامی (شامل شیمی آلی1و2و3و آزمایشگاه های آلی 1و2 ،شیمی معدنی 1و2 به همراه آزمایشگاه های آنها ، شیمی تجزیه 1و2و دستگاهی به همراه آزمایشگاه های آنها ،شیمی فیزیک1و2 به همراه آزمایشگاه های آنها ، زبان تخصصی ، کاربرد طیف سنجی ، روش استفاده از متون شیمی ، روشهای جداسازی تجزیه ای ، جداسازی و شناسایی ترکیبات آلی ، سنتز) و 13 واحد دروس اختیاری که در دانشگاه هی مختلف دروس متفاوتی ارایه میشود و دانشجویان محض/کاربردی میتوانند دروس تخصصی گرایش کاربردی/محض را بردارند.

 

دروس تحصصی گرایش کاربردی کمی به دروس مهندسی شیمی نزدیک است و در آزمون کارشناسی ارشد تنها داوطلبانی که قصد ادامه نحصیل در گرایش کاربردی را دارند می بایست به سوالات بخش کاربردی پاسخ دهند ولی از تمام دروس تخصصی گرایش محض غیراز درس اصول صنایع شیمیایی در کنکور کارشناسی ارشد سوالات زیادی مطرح می شود که تمامی دانشجویان ملزم به پاسخگویی به این سوالات خواهند بود، بنابراین توصیه میکنم دوستانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را در گرایش کاربردی ندارند ، در مقطع کارشناسی گرایش محض را انتخاب نمایند تا برای کنکور کارشناسی ارشد دچار مشکل نشوند و یا اگر علاقه مند به این گرایش هستند، دروس تخصصی محض را  نیز در غالب دروس اختیاری بردارند.

اگر بخواهیم واقع بینانه رشته شیمی را بررسی کنیم باید به این نکته دقت کنیم که این رشته نیز مانند بسیاری از رشته ها دارای تعدا زیادی دانشجو یا اصطلاحا یک رشته اشباع شده است، تنها کسانی میتوانند در این رشته موفق شوند که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشند و یا اینکه ایده های خوبی در ذهنشان داشته باشند ، زیرا فارغ التحصیلان این رشته مهارت های نسبتا زیادی را در سطح عملی و در آزمایشگاه ها بدست می آورند و در واقع آزمایشگاه های این رشته به مراتب مهم تر از سایر دروس هستند که متاسفانه تعداد قابل توجهی از دانشجویان آنها را جدی نمیگیرند،حضور و موفقیت شما در بازار کار در گرو یادگیری تکنیک های آزمایشگاهیست نه حفظ فرمول و حل مسایل تئوری.

 

تواناییهای فارغ‌التحصیلان

فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند مسؤولیت‌ زمینه‌های مختلف از جمله موارد زیر را عهده‌دار باشند:

1- طرح، نظارت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض، در دانشگاهها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی ، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه .

2- مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانه‌ها و صنایع .

3- ارائه خدمات آموزشی در سطح دانشگاهها ، دبیرستانها و موسسات آموزشی.

4- ارائه طرحهای پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهره‌وری از آنها و جلوگیری از صادرات بی‌رویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه‌ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند.

5- ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی ، پلاستیک ، لاستیک ، رنگ و رزین ، الیاف ، صنایع غذایی ، صنایع دارویی، بهداشتی و شوینده‌ها .

6- آمادگی برای ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تامین کادر علمی دانشگاهها و سایر مراکز علمی.

7- کمک به توسعه صنایع دستی که در سطح گسترده‌ای در جامعه پراکنده هستند؛ از جمله ساخت رنگهای بهتر و متنوع‌تر، بخصوص استفاده از رنگهای طبیعی موجود در صنعت فرش.

8- استفاده از گیاهان دارویی فراوانی که در مملکت موجودند، به منظور استخراج و شناسایی موارد کاربرد این گیاهان به کمک متخصصان داروساز.

سایر اطلاعات مربوط به بازار کار این رشته را میتوانید در سایت های مرتبط پیدا کنید ، در این مطلب سعی شد که اطلاعات تازه و غیر تکراری در اختیار شما قرار بگیره، امیدوارم که مفید بوده باشه.

  • .::::. مـــــــــهـــــــــدی قــــــــــادی.::::.